SPEJDERMETODEN
Spejdermetoden består af syv lige vigtige elementer, som i samspil gør spejderarbejdet særligt. Metoden beskriver, hvordan vi arbejder, når vi skaber aktiviteter og oplevelser, for at hver spejder bedst muligt udvikler sig i retning af Det Danske Spejderkorps’ formål.
- Spejderlov og -løfte
Vi har et fælles værdisæt og gør vores bedste for at leve efter det. - Patruljer
Vi løser opgaver og udfordringer i små selvstændige fællesskaber. - Learning by doing
Vi eksperimenterer og handler for gennem oplevelser og refleksion at lære nyt.
Se en kort video om det her - https://dds.dk/artikel/spejdermetoden - Samfundsengagement
Vi forholder os til vores omverden og er i levende samspil med den. - Medbestemmelse
Vi har alle mulighed for indflydelse på og ansvar for aktiviteter og oplevelser. - Friluftsliv
Vi lever, leger og lærer i naturen, hvor vi er stille, vilde og nysgerrige. - Personlig udvikling
Vi udfordrer os selv og hinanden, så indsats fører til, at vi hver især udvikler os.
Formålet med spejderarbejde i Det Danske Spejderkorps
I den del af beskrivelsen af spejderidéen i DDS, som vi har valgt at kalde “formålet”, har vi samlet de grundlæggende tanker, hvor vi, som korps, forsøger at give et svar på spørgsmålet om “hvorfor spejder?”
Disse tanker er samlet under tre overskrifter: “DDS' idégrundlag”, “DDS' formål” (som består af tre paragraffer fra korpsets grundlov) samt “Personlige udviklingsområder”
DDS' idégrundlag
Det Danske Spejderkorps er en frivillig, ikke-partipolitisk opdragende bevægelse af børn og unge vejledt af voksne. Korpset er åbent for alle uden hensyn til oprindelse, race eller tro. Korpset arbejder i overensstemmelse med et formål, nogle principper og en metode.
DDS' formål
Korpsets formål fremgår af Grundlov for Det Danske Spejderkorps (DDS)
§3. Det Danske Spejderkorps har til formål at udvikle børn og unge til vågne, selvstændige mennesker, der er villige til efter bedste evne at påtage sig et medmenneskeligt ansvar i det danske samfund og ude i verden.
§4. Som medlemmer kan korpset optage børn, unge og voksne, som vil love at holde spejderloven.
Spejderloven
Den, der er med i spejdernes fællesskab, gør sit bedste for
- at finde sin egen tro og have respekt for andres
- at værne om naturen
- at være en god kammerat
- at være hensynsfuld og hjælpe andre
- at være til at stole på
- at høre andres meninger og danne sine egne
- at tage medansvar i familie og samfund
Spejderløftet
Jeg lover at holde spejderloven.
§5.
Korpset og de enkelte afdelinger tager ikke stilling i partipolitiske anliggender. Derimod forventes det, at korpsets voksne medlemmer personligt tager stilling i samfundsmæssige, etiske og religiøse spørgsmål.
Personlige udviklingsområder
I vores arbejde bestræber vi os på at udvikle de grundlæggende sider af mennesket. Vi arbejder derfor med de fysiske, intellektuelle, sociale, åndelige, følelsesmæssige og identitetsmæssige sider af mennesket. Vi ser disse sider som en helhed.
Personlige udviklingsområder
I vores arbejde bestræber vi os på at udvikle de grundlæggende sider af mennesket. Vi arbejder derfor med de fysiske, intellektuelle, sociale, åndelige, følelsesmæssige og identitetsmæssige sider af mennesket. Vi ser disse sider som en helhed.
Spejderbevægelsens internationale principper, som beskrevet af WAGGGS og WOSM
Tre principper danner grundlag for vores arbejde:
- Spejderen selv / Den enkelte: Spejderen har ansvaret for sin egen udvikling
- Omverdenen: Spejderen viser respekt for medmennesket, er hjælpsom og viser ansvar overfor naturen og det samfund vi er en del af
- Det åndelige: Spejderen bestræber sig på at finde en tro, et åndeligt princip, der er større end mennesket.
Disse 3 principper genfindes i vores spejderlov, spejderløfte og motto:
Motto: Vær beredt
Find en masse gode videoer med korte online-kurser her - https://dds.dk/onlinekurser